Márkafüggetlen szerviz és Alkatrészáruház
2111 Szada, Dózsa György út 166.
Nyitvatartás: H-P:7h-17h
Munkafelvétel: 06 (30) 907 1325 / 06 (30) 907 1329
Alkatrészértékesítés: 06 (30) 920 2725
Csereautó, Bérautó: 06 (30) 907 1329
Autómentés: 06 (30) 907 1325 / 06 (30) 907 1329
Flotta-kezelés: 06 (30) 907 1329
Hozom-Viszem: 06 (30) 907 1329
Az idõszakos motorolajszervizek, karbantartások megfelelõ idõben történõ elvégzése a gépjármû garanciális idõtartama után is fontos, szükségszerû. Az átvizsgálás során idõben észlelhetõk az esetleges meghibásodások, elhasználódott alkatrészek, így fenntartható a gépjármû biztonságos üzemeltethetõsége. A különbözõ olajak illetve folyadékok, szûrõk, gyertyák elõírt idõközönkénti cseréje biztosítja a motor, a fõdarabok és az egész gépjármû megfelelõ élettartamát.
Motorolajok és szûrõk A motorok üzemelése során a motorolajnak nagyon összetett követelményeknek kell, a csereperiódusokon belül megfelelnie:
Bizonyos viszkozitással rendelkezzen, ami a hõmérséklet függvényében jelentõsen változhat
Oldja a szennyezõdéseket, és nem engedi leülepedni azokat
Az égés során savas jellegûvé váló termékeket semlegesítse
Csökkentse a súrlódást
Legyen jó hõelvezetõ képessége
Védje a motor belsõ részeit a korroziótol
Lássa el a hidraulikus munkafolyadék szerepét (szelephézag kiegyenlítés)
Akadályozza a habosodást
Ne legyen összeférhetetlen a tömítõ és más szerkezeti anyagokkal
Ne károsítsa a katalizátort és ne tartalmazzon káros vegyületeket.
Takarítson meg üzemanyagot
A levegõszûrõ élettartama elsõsorban attól függ, hogy mennyi szennyezõdés kerül rá. Általában városi közlekedésnél 20.000 km-enkénti csere ajánlott.
Mindegy, hogy a megtett kilómétereket vagy az eltelt idõt vesszük figyelembe, a szûrõt ajánlatos azelõtt kicserélni, hogy az nagy mértékben meggátolná a levegõ átáramlását.
Idõvel minden szûrõ eléri azt az állapotot, amikor már nagy mértékben akadályozzák a levegõ átjutását. A benzinfogyasztás, a gépkocsi általános teljesítménye egyre romlanak, amíg új szûrõ nem kerül a gépjármûbe.
A szûrõt úgy vizsgáljuk meg, hogy kivesszük és a napfény felé tarjuk. Szabad szemmel láthatjuk, ha a szûrõ túlságosan koszos és ideje kicserélni.
Az olajszûrõket tanácsos minden egyes olajcsere alkalmával kicserélni, s mivel az olaj a motor élettartamának egyik legfontosabb tényezõje, így az olajszûrõ minimális költségével nem érdemes spórolni.
A VIDautókizárólag a legjobb minõségü és az elõírásoknak megfelelõ motorolajat kínálja és javasolja -
A motorolaj a legolcsóbb és legfontosabb motorikus alkatrész!
Az olajcsereigazolvány érvényes minden márkájú és típusú személygépjármûre és bárkire átruházható a családban és a baráti körben. Keresse a motorolajakat!
Ingyenes olajrendszer tisztítás
Átruházható VIDautó olajcsere igazolvánny: 4 + 1 ingyenes
Korlátlan mennyiségû feltöltés - amennyi az Ön autójának feltöltéséhez szükséges
Benzin-, LPG és dízelmotorokhozIngyenes olajszûrõ beszerelés
Ford | General Motors | Európai hajtómûgyártók |
---|---|---|
M4C33-A-G | ATF Type A Suffix A |
MB 236.2, MAN 339 Typ A |
M2C166-H | Dexron | MAN 339 Typ B |
Mercon | Dexron-II | D MB 236.6/236/7, MAN 339 Typ C Voith G607, ZF TE-ML-11/14 |
Dexron III |
API osztály | Jelleg | Alkalmazási terület |
---|---|---|
GL-1 | Adalékmentes finomítvány. | Kis terhelésû, alárendelt szerepû hajtómûvek |
GL-2 | Kompaundált finomítvány. | Kis sebességû ipari hajtómûvek. |
GL-3 | Enyhe EP-adalékot tartalmaz. | Kis igénybevételû kézi sebességváltók és hátsó hidak. |
GL-4 | Egyenértékû a hatályon kívüli MIL-L-2105-tel; rendszerint elegendõ a GL-5 adalék fele. | Kézi sebességváltók, ívelt fogazatú (nem hipoid) hátsó híd hajtások, és hipoid hajtások mérsékelt igénybevételek mellett. |
GL-5 | Látszólag egyenértékû a hatályos MIL-L-2105D-vel; ajánlható a legtöbb személygépkocsi és haszonjármû, építõgép számára. | Mérsékelt és szigorú körülmények között hipoid és egyéb hajtómûvek számára. Kézi sebességváltókhoz is alkalmazható. |
GL-6 | Hatályon kívüli. | Szigorú körülmények között üzemelõ hipoid hajtómûvekhez. |
SAE-viszkozitás osztály | Viszkozitás 100 | 0C-on, mm2/s | 150 000 mPa.s viszkozitáshoz** tartozó hõmérséklet, 0C |
---|---|---|---|
min. | max. | max. | |
70 W | 4,1 | - | -55 |
75 W | 4,1 | - | -40 |
80 W | 7,0 | - | -26 |
85 W | 11,0 | - | -12 |
90 | 13,5 | 24,0 | - |
140 | 24,0 | 41,0 | - |
250 | 41,0 | - | - |
80 W 90 | 13,5 | 24,0 | -26 |
85 W-140 | 24,0 | 41,0 | -12 |
ISO-jel (DIN-jel) | Tulajdonságokra és összetételre utaló meghatározások | Szokásos viszkozitási osztályok (ISO 3448) | Szokásos alkalmazási hõmérséklet (0C) |
---|---|---|---|
HH (H) | Adalékolatlan kõolaj-finomítványból készült hidraulikaolajok | ISO VG 10, 22 | 20-70 |
HL...(HL) | Mint a HH-jelû, oxidáció- és korróziógátló adalékkal | 32, 46 | 20-70 |
HM (HLP) | Mint a HL-jelû, kopásgátló adalékkal | 6/8, 100 | 20-70 |
HV | Mint a HM jelû, 100 feletti viszkozitási indexszel | 15, 32, 46, 68 | 20-70 |
.......(HLPD) | Mint a HM-jelû, DD-adalékkal | ||
HS | Szintetikus alapú termékek |
ISO-jel (DIN-jel) | Tulajdonságokra és összetételre utaló meghatározások | Szokásos viszkozitási osztályok (ISO 3448) | Szokásos alkalmazási hõmérséklet (0C) |
---|---|---|---|
HFA-E | Olaj a vízben emulzió (olajtartalom <= 20%) | 10, 15, 22, 32 | 5-55 |
HFA-S | Szintetikus oldatok | 10, 15, 22, 32 | 5-55 |
HFB | Víz az olajban emulzió (olajtartalom <= 60%) | 22, 32, 46, 68 | 5-60 |
HFC | Vizes polimeroldatok (víztartalom 35-55%) | 15, 22, 32, 46 | -30+65 |
HFD | Vízmentes szintetikus folyadékok | 46, 68, 100 | -20+150 |
HFD-R | Foszfátészterek | 46, 68, 100 | -20-150 |
HFD-U | Egyéb anyagok |
ISO-jel (DIN-jel) | Tulajdonságokra és összetételre utaló meghatározások | Szokásos viszkozitási osztályok (ISO 3448) | Szokásos alkalmazási hõmérséklet (0C) |
---|---|---|---|
....... (HETG) | Növényolaj alapú környezetkímélõ termék | 15, 22, 32, 46 | -18-80 |
....... (HEPG) | Poliglikol alapú környezetkímélõ termék | 22, 32, 46 | -22-80 |
....... (HEES) | Szintetikus észter alapú környezetkímélõ termék | 22, 46 | -22-80 |
ACEA, Association of European Automotive Manufacturers : A korábbi CCMC utódszervezete, amely az 1991-es újjáalakítás alkalmából számos új gyártóval bõvült, és nyitottá vált további új belépõk számára.
2002-tõl érvényes ACEA teljesítményszintek benzinüzemû személygépjármû motorokhoz:
Standard benzines kategória. Normál csereintervallum és terhelés melletti üzemeltetéshez, 1996-tól változatlan követelményekkel.
Szigorított követelményrendszerû, stabil (osztályon belül maradó) viszkozitású kategória. Magas teljesítményû motorokhoz, a gyártó által engedélyezett hosszú csereintervallummal.
Szigorított követelményrendszerû, energiatakarékos, katalizátorkímélõ kategória. Kifejezetten az alacsony súrlódású, kis viszkozitású (2.9 mPas < HTHS < 3.5 mPas) motorolajjal üzemelõ motorokhoz fejlesztve.
Egyes motortípusoknál nem alkalmazható.
Bevezetés elõtt álló kategória a közvetlen befecskendezésû (Gasoline Dierect Injection), szegénykeverékes üzemállapotban is mûködõ Otto-motorokhoz.
Szigorított követelményrendszerû, energiatakarékos, stabil (osztályon belül maradó) viszkozitású kategória. Kifejezetten az alacsony súrlódású, kis viszkozitású (2.9 mPas < HTHS < 3.5 mPas) motorolajjal üzemelõ, nagy fajlagos teljesítményû motorokhoz fejlesztve. Alkalmas a gyártó által engedélyezett hosszú csereintervallum teljesítésére.
Egyes motortípusoknál nem alkalmazható.
2002-tõl érvényes ACEA teljesítményszintek dízelüzemû személygépjármû-, és transzporter motorokhoz
Standard dízel kategória. 1998 óta változatlan követelményekkel.
Szigorított követelményrendszerû, stabil (osztályon belül maradó) viszkozitású kategória. Magas teljesítményû motorokhoz és/vagy nehéz üzemeltetési feltételek mellett javasolt. Alkalmas a gyártó által engedélyezett hosszú csereintervallum teljesítésére.
Szigorított követelményrendszerû, energiatakarékos, katalizátorkímélõ kategória. Kifejezetten az alacsony súrlódású, kis viszkozitású (2.9 mPas < HTHS < 3.5 mPas) motorolajjal üzemelõ motorokhoz fejlesztve.
Egyes motortípusoknál nem alkalmazható.
Nagynyomású, közvetlen befecskendezésû (DI) motorokhoz kidolgozott, szigorú motorfékpadi követelményrendszereket kielégítõ, stabil (osztályon belül maradó) viszkozitású, energiatakarékos kategória.
Alkalmas a gyártó által engedélyezett hosszú csereintervallum és nehéz üzemi feltételek teljesítésére.
Nagynyomású, közvetlen befecskendezésû (DI) motorokhoz kidolgozott, szigorú motorfékpadi követelményrendszereket kielégítõ, stabil (osztályon belül maradó) viszkozitású kategória. Kifejezetten az alacsony súrlódású, kis viszkozitású (2.9 mPas < HTHS < 3.5 mPas) motorolajjal üzemelõ motorokhoz fejlesztve. Alkalmas a gyártó által engedélyezett hosszú csereintervallum teljesítésére.
Egyes motortípusoknál nem alkalmazható.
Megjegyzés: Az ACEA A1,A5 illetve B1,B5 motorolajok - viszkozitási jellemzõik miatt - csak a gyártók által elõírt motorokhoz alkalmazhatóak. Kérjük, kövesse a gépjármû kezelési útmutatójának elõírásait, vagy kérje a márkaképviselet segítségét.
2002-tõl érvényes ACEA teljesítményszintek dízelüzemû haszongépjármû motorokhoz
Standard motorolaj kategória, 1996-tól változatlan követelményekkel.
E2-nél szigorúbb kategória, alapvetõen EURO II-es motorokhoz normál csereintervallum esetén.
Az E3-nál szigorúbb követelményrendszert kielégítõ, hosszú szervizciklusra is alkalmas, stabil (osztályon belül maradó) viszkozitású kategória. Az Euro II, III emissziós követelményeket teljesítõ, nehéz üzemeltetési feltételekkel mûködõ motorok kenõanyaga.
Az E4-nél több fékpadi elõírást (Mack T-9, Cummins M11) teljesítõ, stabil viszkozitású, EGR típusú motorokhoz tervezett, hosszú csereperiódus teljesítéséhez alkalmas, nagyon korszerû motorolaj kategória.
Széleskörûen reprezentatív, autógyártókat tömörítõ szervezet által megállapított minõsítõ rendszer.
A teljesítménykategóriák az európai üzemeltetési viszonyokat jól modellezõ vizsgálati módszereken alapulnak.
Kizárólag a szervezet által akkreditált laboratóriumok végezhetnek motorfékpadi minõsítéseket.
A motorolaj forgalmazókat jogi felelõsség terheli a feltüntetett teljesítményszintek vonatkozásában.
API, American Petroleum Institut : USA-beli kõolajipari intézet, amely a kõolajbányászok, kõolajfinomítók, -kereskedõk és -szállítók társulásában mûködik; a kõolajipar fejlesztését segíti kutatások vezetésével, foglalkozik információk összegyûjtésével és közreadásával, továbbá a kormány és az ipar közötti olyan együttmûködésekkel, melyek a kölcsönös érdeklõdésük körébe tartoznak. Az API egyik mûszaki ténykedése ölt testet az API-motorolaj-osztályozás-ban.
API motorolaj-osztályozás, v. API Engine Service Categories (korábban API Service Classification), v. SAE teljesítményosztályozás: szikragyújtásos és dízelmotorokhoz a motorolajok minõségi szintjeire vonatkozó kategóriák meghatározása és értékelése, amelyet az API, az SAE és az ASTM közösen alakítottak ki. Az API motorolaj-osztályozás nyitott rendszer, amely lehetõvé teszi a motorolajok fejlesztésében és minõsítésében elért eredményeknek az osztályozási rendszerbe való bevitelét. Az alábbi táblázat az eddigi osztályokat, ill. kategóriákat mutatja be, másrészt az egyes kategóriákat vizsgálati módszerekkel és értékszámokkal a SAE J 183 szabvány definiálja.
API motorolaj-osztályozási rendszer
"S" jelû olajok, a benzinüzemû motorok kenõanyagai
Benzinüzemû motorolaj kategóriák
SA - Hatályon kívül.
SB - Hatályon kívül.
SC - Hatályon kívül.
SD - Hatályon kívül.
SE - Hatályon kívül.
SF - Hatályon kívül.
SG - Hatályon kívül.
SH - 1997 elõtt gyártott motorokhoz. Minden korábbi elõírás esetén alkalmazható.
SJ A - 2001 elõtt gyártott motorokhoz egységesen használható.
SL - 2001-ben életbe lépett, szigorított követelményrendszert kielégítõ teljesítményszint kategória. Minden amerikai Otto-motoros jármûben alkalmazható.
C" jelû olajok, a dízelmotorok kenõanyagai
Dízelüzemû motorolaj kategóriák
CA - Hatályon kívül.
CB - Hatályon kívül.
CC - Hatályon kívül.
CD - Hatályon kívül.
CD II - Hatályon kívül.
CE - Hatályon kívül.
CF - Korábban CD. 1994-ben bevezetett, közepes teljesítményszint feltöltött motorokhoz.
CF-4 - A korábbi API CE kategóriát felváltó közepes teljesítményszint.
CG-4 - 1995-ben bevezetett korszerû kategória az összes korábbi gyártású motortípushoz.
CH-4 - Nagyon magas követelményszintû kategória, a legtöbb jelenlegi amerikai "nehézdízel" motortípushoz alkalmazható. Kiemelt kopásvédelem és koromdiszpergáló képesség jellemzi.
CI-4 - 2002-ben bevezetett kategória, a CH-4 további szigorított motorfékpadi követelményei és új emissziós elõírások jellemzik.
Automatikus hajtómû-hidraulikaolaj, ATF: a közlekedési olajok közé sorolható kenõanyagcsoport; a gépjármûvek, erõgépek automatikus sebességváltóinak mûködtetését teszi lehetõvé hidraulikus erõátvitel segítségével. Különleges, magas minõségi követelményeket kielégítõ termékek tartoznak az automatikus hajtómû-hidraulikaolajok csoportjába: rendkívül jó VT-tulajdonságok (VT tulajdonság: a viszkozitás és a hõmérséklet közötti kapcsolat), esetenként definiált súrlódási tényezõ, kopásgátló hatás, hosszú élettartam, jó habzási és levegõelválási tulajdonságok, speciális kompatibilitás stb. is a jellemzõik között szerepelnek. Az automatikus hajtómû-hidraulikaolaj definiáló elõírásai a gyártóktól származnak.
Az automatikus hajtómûvek mûszaki megoldásai sokszor annyira egyediek, hogy a gépgyártók jó része saját szabvány-elõírásaihoz ragaszkodik. Emiatt az ilyen kenõolajok használatánál figyelembe kell venni, hogy a motorolajokra érvényes megállapítás - miszerint a magasabb teljesítményszintû kenõanyaggal teljes mértékben kiváltható az alacsonyabb teljesítményszintû - sok esetben nem alkalmazható. Az egyedi elõírások a Ford és GM gyárakon kívül a Mercedes-Benz (DaimlerChrysler), MAN a ZF illetve a Voith cégek nevéhez fûzõdnek.
Az ATF-ek lényegesebb specifikációit illetve ezek mûszaki tartalmának körülbelüli egyezõségét olvashatjuk le a következõ táblázatból. Felhívjuk a figyelmet, hogy a hazai Ford és GM elõírások alapvetõen különböznek egymástól.
ISO-jel (DIN-jel) | Tulajdonságokra és összetételre utaló meghatározások | Szokásos viszkozitási osztályok (ISO 3448) | Szokásos alkalmazási hõmérséklet (0C) |
---|---|---|---|
Víz | 5-50 |
Hûtõ-kenõ folyadékokHûtõ-kenõ folyadékok, HKF: a fémmegmunkálási segédanyagok (FMS) legfontosabb csoportját képezik, ezért gyakran azzal azonos kategóriaként említik. Ide sorolhatók az adalékolt kõolaj eredetû termékek, a koncentrátumok és egyes szintetikus termékek is. Csoportosításuk az ISO 6743/7 szabvány szerint történhet (lásd a táblázatban). A hûtés és a kenés a fémalakításban ellentétes követelmény: általában a nagyobb hûtésigény a kenõhatásról való bizonyos fokú kényszerû lemondást jelenti és fordítva is. A víz a legjobban hûtõ közeg, de kenõhatása kisebb, mint a kis viszkozitású (szénhidrogén) kenõolajé. Az emulziók, mikroemulziók közbülsõ helyet foglalnak el. A hûtõ-kenõ folyadékokkal szembeni fõbb követelmények:
biztosítsa a technológiai folyamat által megkívánt (alacsony) súrlódást;
megkívánt hûtõhatása legyen;
csökkentse a kopást;
könnyítse az alakítási folyamatot, elõsegítve jó felületi minõség elérését;
védje a szerszámot és a munkadarabot a légköri és a bakteriális korrózióval szemben;
felhasználás során (víz-keménység-, pH- és hõmérséklet-változások esetén ) és tárolás közben is stabil (szétválás nélküli)
maradjon;
megfelelõ higiénia esetén egészségre ártalmatlan legyen;
környezetkímélõ legyen;
habzásmentes legyen stb.
Hûtõ-kenõ folyadékok csoportosítása. ISO 6743/7.
Ipari olajok: elnevezés a kenõolajok olyan csoportjának megkülönböztetésére, amelyet nem a közlekedés területén használnak fel. A további rendszerezésre a felhasználás pontosabb megnevezése (géptípus, v. iparág) ad lehetõséget: mûszer-, szerszámgép-, turbina-, hidraulika-, kompresszor-, hûtõgép-, hajtómûolaj, stb., ill. gépipari-, villamosipari-, textilipari-, vegyipari-, gyógyászati-, élelmiszeripari olajok, stb. (ISO-osztályozás, 1. táblázat). Az osztályozás másik, döntõ szempontja a viszkozitás. (2. táblázat).
1. táblázat ISO-osztályozás a kenõanyagok, az ipari olajok és a hasonló termékek alkalmazási területei szerint (ISO 6743-0)
2. táblázat Az ipari olajok ISO-osztályozása viszkozitásuk szerint
A termék típusa, elsõdleges alkalmazás | ISO-jele ISO - L - | Tulajdonságokra és összetételre utaló meghatározások |
---|---|---|
Kenés | NEM VÍZOLDHATÓ TERMÉKEK | |
MHA | kis viszkozitású kenõolajok, amelyek csak korróziógátló adalékot tartalmaznak | |
MHB | mint MHA, surlódáscsökkentõ adalékkal | |
MHC | mint MHA, EP-adalékkal, amely nem aktív | |
MHD | mint MHA, EP-adalékkal, amely aktív | |
MHE | mint MHB, EP-adalékkal, amely nem aktív | |
MHF | mint MHB, EP-adalékkal, amely aktív | |
MHG | zsírok, paszták, viaszok tisztán v. MHA típusú folyadékkal higítva | |
MHH | szappanok, porok, szilárd kenõanyagok és keverékeik. | |
Hûtés | KONCENTRÁTUMOK-VÍZOLDHATÓ TERMÉKEK | |
MAA | vízzel emulziót alkotnak, és korróziógátló adalékot tartalmaznak | |
MAB | mint MAA, súrlódáscsökkentõ tulajdonsággal | |
MAC | mint MAA, EP-tulajdonsággal | |
MAD | mint MAB, EP-tulajdonsággal | |
MAE | vízzel áttetszõ mikroemulziót alkotnak, és csak korróziógátló adalékot tartalmaznak | |
MAF | mint MAE, súrlódáscsökkentõ és/v. EP-tulajdonsággal | |
MAG | vízzel átlátszó oldatot adnak, és korróziógátló adalékot tartalmaznak | |
MAH | mint MAG, súrlódáscsökkentõ és/v. EP-tulajdonsággal | |
MAI |
Copyright © 2013 – VIDauto Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. Minden jog fenntartva!
Weboldal készítés és Design: Arteries Studio