VIDautó Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.

Márkafüggetlen szerviz és Alkatrészáruház

2111 Szada, Dózsa György út 166.

Nyitvatartás: H-P:7h-18h

Munkafelvétel: 06 (30) 907 1325 / 06 (30) 907 1329

Alkatrészértékesítés: 06 (30) 920 2725

Csereautó, Bérautó: 06 (30) 907 1329

Autómentés: 06 (30) 907 1325 / 06 (30) 907 1329

Flotta-kezelés: 06 (30) 907 1329

Hozom-Viszem: 06 (30) 907 1329

OLAJ SZERVIZ

Idõszakos motorolajszervizek fontossága
Az idõszakos motorolajszervizek, karbantartások megfelelõ idõben történõ elvégzése a gépjármû garanciális idõtartama után is fontos, szükségszerû. Az átvizsgálás során idõben észlelhetõk az esetleges meghibásodások, elhasználódott alkatrészek, így fenntartható a gépjármû biztonságos üzemeltethetõsége. A különbözõ olajak illetve folyadékok, szûrõk, gyertyák elõírt idõközönkénti cseréje biztosítja a motor, a fõdarabok és az egész gépjármû megfelelõ élettartamát.
Motorolajok és szûrõk A motorok üzemelése során a motorolajnak nagyon összetett követelményeknek kell, a csereperiódusokon belül megfelelnie:

Idõszakos motorolajszervizek fontossága

Az idõszakos motorolajszervizek, karbantartások megfelelõ idõben történõ elvégzése a gépjármû garanciális idõtartama után is fontos, szükségszerû. Az átvizsgálás során idõben észlelhetõk az esetleges meghibásodások, elhasználódott alkatrészek, így fenntartható a gépjármû biztonságos üzemeltethetõsége. A különbözõ olajak illetve folyadékok, szûrõk, gyertyák elõírt idõközönkénti cseréje biztosítja a motor, a fõdarabok és az egész gépjármû megfelelõ élettartamát.

Motorolajok és szûrõk A motorok üzemelése során a motorolajnak nagyon összetett követelményeknek kell, a csereperiódusokon belül megfelelnie:

Bizonyos viszkozitással rendelkezzen, ami a hõmérséklet függvényében jelentõsen változhat

Oldja a szennyezõdéseket, és nem engedi leülepedni azokat

Az égés során savas jellegûvé váló termékeket semlegesítse

Csökkentse a súrlódást

Legyen jó hõelvezetõ képessége

Védje a motor belsõ részeit a korroziótol

Lássa el a hidraulikus munkafolyadék szerepét (szelephézag kiegyenlítés)

Akadályozza a habosodást

Ne legyen összeférhetetlen a tömítõ és más szerkezeti anyagokkal

Ne károsítsa a katalizátort és ne tartalmazzon káros vegyületeket.

Takarítson meg üzemanyagot

A levegõszûrõ élettartama elsõsorban attól függ, hogy mennyi szennyezõdés kerül rá. Általában városi közlekedésnél 20.000 km-enkénti csere ajánlott.

Mindegy, hogy a megtett kilómétereket vagy az eltelt idõt vesszük figyelembe, a szûrõt ajánlatos azelõtt kicserélni, hogy az nagy mértékben meggátolná a levegõ átáramlását.

Idõvel minden szûrõ eléri azt az állapotot, amikor már nagy mértékben akadályozzák a levegõ átjutását. A benzinfogyasztás, a gépkocsi általános teljesítménye egyre romlanak, amíg új szûrõ nem kerül a gépjármûbe.

A szûrõt úgy vizsgáljuk meg, hogy kivesszük és a napfény felé tarjuk. Szabad szemmel láthatjuk, ha a szûrõ túlságosan koszos és ideje kicserélni.

Az olajszûrõket tanácsos minden egyes olajcsere alkalmával kicserélni, s mivel az olaj a motor élettartamának egyik legfontosabb tényezõje, így az olajszûrõ minimális költségével nem érdemes spórolni.

A VIDautókizárólag a legjobb minõségü és az elõírásoknak megfelelõ motorolajat kínálja és javasolja -

FIGYELEM!

A motorolaj a legolcsóbb és legfontosabb motorikus alkatrész!

Használja ki díjtalan olajcsere akciónkat! 4-et fizet, 5-öt vihet!

Az olajcsereigazolvány érvényes minden márkájú és típusú személygépjármûre és bárkire átruházható a családban és a baráti körben. Keresse a motorolajakat!

Ingyenes olajrendszer tisztítás

Átruházható VIDautó olajcsere igazolvánny: 4 + 1 ingyenes

Korlátlan mennyiségû feltöltés - amennyi az Ön autójának feltöltéséhez szükséges

Benzin-, LPG és dízelmotorokhozIngyenes olajszûrõ beszerelés

Kenőanyag

Ford General Motors Európai hajtómûgyártók
M4C33-A-G ATF Type A 
Suffix A
MB 236.2, MAN 339 Typ A
M2C166-H Dexron MAN 339 Typ B
Mercon Dexron-II D MB 236.6/236/7, MAN 339 Typ C
Voith G607, ZF TE-ML-11/14
  Dexron III  
API osztály Jelleg Alkalmazási terület
GL-1 Adalékmentes finomítvány. Kis terhelésû, alárendelt szerepû hajtómûvek
GL-2 Kompaundált finomítvány. Kis sebességû ipari hajtómûvek.
GL-3 Enyhe EP-adalékot tartalmaz. Kis igénybevételû kézi sebességváltók és hátsó hidak.
GL-4 Egyenértékû a hatályon kívüli MIL-L-2105-tel; rendszerint elegendõ a GL-5 adalék fele. Kézi sebességváltók, ívelt fogazatú (nem hipoid) hátsó híd hajtások, és hipoid hajtások mérsékelt igénybevételek mellett.
GL-5 Látszólag egyenértékû a hatályos MIL-L-2105D-vel; ajánlható a legtöbb személygépkocsi és haszonjármû, építõgép számára. Mérsékelt és szigorú körülmények között hipoid és egyéb hajtómûvek számára. Kézi sebességváltókhoz is alkalmazható.
GL-6 Hatályon kívüli. Szigorú körülmények között üzemelõ hipoid hajtómûvekhez.
SAE-viszkozitás osztály Viszkozitás 100 0C-on, mm2/s 150 000 mPa.s viszkozitáshoz** tartozó hõmérséklet, 0C
  min. max. max.
70 W 4,1 - -55
75 W 4,1 - -40
80 W 7,0 - -26
85 W 11,0 - -12
90 13,5 24,0 -
140 24,0 41,0 -
250 41,0 - -
80 W 90 13,5 24,0 -26
85 W-140 24,0 41,0 -12
ISO-jel
(DIN-jel)
Tulajdonságokra és összetételre utaló meghatározások Szokásos viszkozitási osztályok (ISO 3448) Szokásos alkalmazási hõmérséklet (0C)
HH (H) Adalékolatlan kõolaj-finomítványból készült hidraulikaolajok ISO VG 10, 22 20-70
HL...(HL) Mint a HH-jelû, oxidáció- és korróziógátló adalékkal 32, 46 20-70
HM (HLP) Mint a HL-jelû, kopásgátló adalékkal 6/8, 100 20-70
HV Mint a HM jelû, 100 feletti viszkozitási indexszel 15, 32, 46, 68 20-70
.......(HLPD) Mint a HM-jelû, DD-adalékkal    
HS Szintetikus alapú termékek    
ISO-jel
(DIN-jel)
Tulajdonságokra és összetételre utaló meghatározások Szokásos viszkozitási osztályok (ISO 3448) Szokásos alkalmazási hõmérséklet (0C)
HFA-E Olaj a vízben emulzió (olajtartalom <= 20%) 10, 15, 22, 32 5-55
HFA-S Szintetikus oldatok 10, 15, 22, 32 5-55
HFB Víz az olajban emulzió (olajtartalom <= 60%) 22, 32, 46, 68 5-60
HFC Vizes polimeroldatok (víztartalom 35-55%) 15, 22, 32, 46 -30+65
HFD Vízmentes szintetikus folyadékok 46, 68, 100 -20+150
HFD-R Foszfátészterek 46, 68, 100 -20-150
HFD-U Egyéb anyagok    
ISO-jel
(DIN-jel)
Tulajdonságokra és összetételre utaló meghatározások Szokásos viszkozitási osztályok (ISO 3448) Szokásos alkalmazási hõmérséklet (0C)
....... (HETG) Növényolaj alapú környezetkímélõ termék 15, 22, 32, 46 -18-80
....... (HEPG) Poliglikol alapú környezetkímélõ termék 22, 32, 46 -22-80
....... (HEES) Szintetikus észter alapú környezetkímélõ termék 22, 46 -22-80

ACEA

ACEA, Association of European Automotive Manufacturers : A korábbi CCMC utódszervezete, amely az 1991-es újjáalakítás alkalmából számos új gyártóval bõvült, és nyitottá vált további új belépõk számára.

2002-tõl érvényes ACEA teljesítményszintek benzinüzemû személygépjármû motorokhoz:

A2-96 Issue 3

Standard benzines kategória. Normál csereintervallum és terhelés melletti üzemeltetéshez, 1996-tól változatlan követelményekkel.

A3-02

Szigorított követelményrendszerû, stabil (osztályon belül maradó) viszkozitású kategória. Magas teljesítményû motorokhoz, a gyártó által engedélyezett hosszú csereintervallummal.

A1-02

Szigorított követelményrendszerû, energiatakarékos, katalizátorkímélõ kategória. Kifejezetten az alacsony súrlódású, kis viszkozitású (2.9 mPas < HTHS < 3.5 mPas) motorolajjal üzemelõ motorokhoz fejlesztve.

Egyes motortípusoknál nem alkalmazható.

A4 -xx 

Bevezetés elõtt álló kategória a közvetlen befecskendezésû (Gasoline Dierect Injection), szegénykeverékes üzemállapotban is mûködõ Otto-motorokhoz.

A5-02 

Szigorított követelményrendszerû, energiatakarékos, stabil (osztályon belül maradó) viszkozitású kategória. Kifejezetten az alacsony súrlódású, kis viszkozitású (2.9 mPas < HTHS < 3.5 mPas) motorolajjal üzemelõ, nagy fajlagos teljesítményû motorokhoz fejlesztve. Alkalmas a gyártó által engedélyezett hosszú csereintervallum teljesítésére.

Egyes motortípusoknál nem alkalmazható.

2002-tõl érvényes ACEA teljesítményszintek dízelüzemû személygépjármû-, és transzporter motorokhoz

B2-98 Issue 2 

Standard dízel kategória. 1998 óta változatlan követelményekkel.

B3-98 Issue 2 

Szigorított követelményrendszerû, stabil (osztályon belül maradó) viszkozitású kategória. Magas teljesítményû motorokhoz és/vagy nehéz üzemeltetési feltételek mellett javasolt. Alkalmas a gyártó által engedélyezett hosszú csereintervallum teljesítésére.

B1-02 

Szigorított követelményrendszerû, energiatakarékos, katalizátorkímélõ kategória. Kifejezetten az alacsony súrlódású, kis viszkozitású (2.9 mPas < HTHS < 3.5 mPas) motorolajjal üzemelõ motorokhoz fejlesztve.

Egyes motortípusoknál nem alkalmazható.

B4-02 

Nagynyomású, közvetlen befecskendezésû (DI) motorokhoz kidolgozott, szigorú motorfékpadi követelményrendszereket kielégítõ, stabil (osztályon belül maradó) viszkozitású, energiatakarékos kategória.

Alkalmas a gyártó által engedélyezett hosszú csereintervallum és nehéz üzemi feltételek teljesítésére.

B5-02 

Nagynyomású, közvetlen befecskendezésû (DI) motorokhoz kidolgozott, szigorú motorfékpadi követelményrendszereket kielégítõ, stabil (osztályon belül maradó) viszkozitású kategória. Kifejezetten az alacsony súrlódású, kis viszkozitású (2.9 mPas < HTHS < 3.5 mPas) motorolajjal üzemelõ motorokhoz fejlesztve. Alkalmas a gyártó által engedélyezett hosszú csereintervallum teljesítésére.

Egyes motortípusoknál nem alkalmazható.

Megjegyzés: Az ACEA A1,A5 illetve B1,B5 motorolajok - viszkozitási jellemzõik miatt - csak a gyártók által elõírt motorokhoz alkalmazhatóak. Kérjük, kövesse a gépjármû kezelési útmutatójának elõírásait, vagy kérje a márkaképviselet segítségét.

2002-tõl érvényes ACEA teljesítményszintek dízelüzemû haszongépjármû motorokhoz

E2-96 Issue 4 

Standard motorolaj kategória, 1996-tól változatlan követelményekkel.

E3-96 Issue 4

E2-nél szigorúbb kategória, alapvetõen EURO II-es motorokhoz normál csereintervallum esetén.

E4-99 Issue 2 

Az E3-nál szigorúbb követelményrendszert kielégítõ, hosszú szervizciklusra is alkalmas, stabil (osztályon belül maradó) viszkozitású kategória. Az Euro II, III emissziós követelményeket teljesítõ, nehéz üzemeltetési feltételekkel mûködõ motorok kenõanyaga.

E5-02 

Az E4-nél több fékpadi elõírást (Mack T-9, Cummins M11) teljesítõ, stabil viszkozitású, EGR típusú motorokhoz tervezett, hosszú csereperiódus teljesítéséhez alkalmas, nagyon korszerû motorolaj kategória.

Az ACEA európai teljesítményrendszer általános jellemzõi:

Széleskörûen reprezentatív, autógyártókat tömörítõ szervezet által megállapított minõsítõ rendszer.

A teljesítménykategóriák az európai üzemeltetési viszonyokat jól modellezõ vizsgálati módszereken alapulnak.

Kizárólag a szervezet által akkreditált laboratóriumok végezhetnek motorfékpadi minõsítéseket.

A motorolaj forgalmazókat jogi felelõsség terheli a feltüntetett teljesítményszintek vonatkozásában.

API

API, American Petroleum Institut : USA-beli kõolajipari intézet, amely a kõolajbányászok, kõolajfinomítók, -kereskedõk és -szállítók társulásában mûködik; a kõolajipar fejlesztését segíti kutatások vezetésével, foglalkozik információk összegyûjtésével és közreadásával, továbbá a kormány és az ipar közötti olyan együttmûködésekkel, melyek a kölcsönös érdeklõdésük körébe tartoznak. Az API egyik mûszaki ténykedése ölt testet az API-motorolaj-osztályozás-ban.

API motorolaj-osztályozás

API motorolaj-osztályozás, v. API Engine Service Categories (korábban API Service Classification), v. SAE teljesítményosztályozás: szikragyújtásos és dízelmotorokhoz a motorolajok minõségi szintjeire vonatkozó kategóriák meghatározása és értékelése, amelyet az API, az SAE és az ASTM közösen alakítottak ki. Az API motorolaj-osztályozás nyitott rendszer, amely lehetõvé teszi a motorolajok fejlesztésében és minõsítésében elért eredményeknek az osztályozási rendszerbe való bevitelét. Az alábbi táblázat az eddigi osztályokat, ill. kategóriákat mutatja be, másrészt az egyes kategóriákat vizsgálati módszerekkel és értékszámokkal a SAE J 183 szabvány definiálja.

API motorolaj-osztályozási rendszer

"S" jelû olajok, a benzinüzemû motorok kenõanyagai

Benzinüzemû motorolaj kategóriák

SA - Hatályon kívül. 

SB - Hatályon kívül. 

SC - Hatályon kívül. 

SD - Hatályon kívül. 

SE - Hatályon kívül. 

SF - Hatályon kívül. 

SG - Hatályon kívül. 

SH - 1997 elõtt gyártott motorokhoz. Minden korábbi elõírás esetén alkalmazható. 

SJ A - 2001 elõtt gyártott motorokhoz egységesen használható. 

SL - 2001-ben életbe lépett, szigorított követelményrendszert kielégítõ teljesítményszint kategória. Minden amerikai Otto-motoros jármûben alkalmazható.

C" jelû olajok, a dízelmotorok kenõanyagai

Dízelüzemû motorolaj kategóriák

CA - Hatályon kívül. 

CB - Hatályon kívül. 

CC - Hatályon kívül. 

CD - Hatályon kívül. 

CD II - Hatályon kívül. 

CE - Hatályon kívül. 

CF - Korábban CD. 1994-ben bevezetett, közepes teljesítményszint feltöltött motorokhoz. 

CF-4 - A korábbi API CE kategóriát felváltó közepes teljesítményszint. 

CG-4 - 1995-ben bevezetett korszerû kategória az összes korábbi gyártású motortípushoz. 

CH-4 - Nagyon magas követelményszintû kategória, a legtöbb jelenlegi amerikai "nehézdízel" motortípushoz alkalmazható. Kiemelt kopásvédelem és koromdiszpergáló képesség jellemzi. 

CI-4 - 2002-ben bevezetett kategória, a CH-4 további szigorított motorfékpadi követelményei és új emissziós elõírások jellemzik.

Automatikus hajtómû-hidraulikaolaj

Automatikus hajtómû-hidraulikaolaj, ATF: a közlekedési olajok közé sorolható kenõanyagcsoport; a gépjármûvek, erõgépek automatikus sebességváltóinak mûködtetését teszi lehetõvé hidraulikus erõátvitel segítségével. Különleges, magas minõségi követelményeket kielégítõ termékek tartoznak az automatikus hajtómû-hidraulikaolajok csoportjába: rendkívül jó VT-tulajdonságok (VT tulajdonság: a viszkozitás és a hõmérséklet közötti kapcsolat), esetenként definiált súrlódási tényezõ, kopásgátló hatás, hosszú élettartam, jó habzási és levegõelválási tulajdonságok, speciális kompatibilitás stb. is a jellemzõik között szerepelnek. Az automatikus hajtómû-hidraulikaolaj definiáló elõírásai a gyártóktól származnak.

Az automatikus-hajtómû olajok gépgyártói elõírásai

Az automatikus hajtómûvek mûszaki megoldásai sokszor annyira egyediek, hogy a gépgyártók jó része saját szabvány-elõírásaihoz ragaszkodik. Emiatt az ilyen kenõolajok használatánál figyelembe kell venni, hogy a motorolajokra érvényes megállapítás - miszerint a magasabb teljesítményszintû kenõanyaggal teljes mértékben kiváltható az alacsonyabb teljesítményszintû - sok esetben nem alkalmazható. Az egyedi elõírások a Ford és GM gyárakon kívül a Mercedes-Benz (DaimlerChrysler), MAN a ZF illetve a Voith cégek nevéhez fûzõdnek.

Az ATF-ek lényegesebb specifikációit illetve ezek mûszaki tartalmának körülbelüli egyezõségét olvashatjuk le a következõ táblázatból. Felhívjuk a figyelmet, hogy a hazai Ford és GM elõírások alapvetõen különböznek egymástól.

ISO-jel
(DIN-jel)
Tulajdonságokra és összetételre utaló meghatározások Szokásos viszkozitási osztályok (ISO 3448) Szokásos alkalmazási hõmérséklet (0C)
  Víz   5-50

Hûtõ-kenõ folyadékokHûtõ-kenõ folyadékok, HKF: a fémmegmunkálási segédanyagok (FMS) legfontosabb csoportját képezik, ezért gyakran azzal azonos kategóriaként említik. Ide sorolhatók az adalékolt kõolaj eredetû termékek, a koncentrátumok és egyes szintetikus termékek is. Csoportosításuk az ISO 6743/7 szabvány szerint történhet (lásd a táblázatban). A hûtés és a kenés a fémalakításban ellentétes követelmény: általában a nagyobb hûtésigény a kenõhatásról való bizonyos fokú kényszerû lemondást jelenti és fordítva is. A víz a legjobban hûtõ közeg, de kenõhatása kisebb, mint a kis viszkozitású (szénhidrogén) kenõolajé. Az emulziók, mikroemulziók közbülsõ helyet foglalnak el. A hûtõ-kenõ folyadékokkal szembeni fõbb követelmények:

biztosítsa a technológiai folyamat által megkívánt (alacsony) súrlódást;

megkívánt hûtõhatása legyen;

csökkentse a kopást;

könnyítse az alakítási folyamatot, elõsegítve jó felületi minõség elérését;

védje a szerszámot és a munkadarabot a légköri és a bakteriális korrózióval szemben;

felhasználás során (víz-keménység-, pH- és hõmérséklet-változások esetén ) és tárolás közben is stabil (szétválás nélküli)

maradjon;

megfelelõ higiénia esetén egészségre ártalmatlan legyen;

környezetkímélõ legyen;

habzásmentes legyen stb.

Hûtõ-kenõ folyadékok csoportosítása. ISO 6743/7.

Ipari olajok

Ipari olajok: elnevezés a kenõolajok olyan csoportjának megkülönböztetésére, amelyet nem a közlekedés területén használnak fel. A további rendszerezésre a felhasználás pontosabb megnevezése (géptípus, v. iparág) ad lehetõséget: mûszer-, szerszámgép-, turbina-, hidraulika-, kompresszor-, hûtõgép-, hajtómûolaj, stb., ill. gépipari-, villamosipari-, textilipari-, vegyipari-, gyógyászati-, élelmiszeripari olajok, stb. (ISO-osztályozás, 1. táblázat). Az osztályozás másik, döntõ szempontja a viszkozitás. (2. táblázat).

1. táblázat ISO-osztályozás a kenõanyagok, az ipari olajok és a hasonló termékek alkalmazási területei szerint (ISO 6743-0)

2. táblázat Az ipari olajok ISO-osztályozása viszkozitásuk szerint

A termék típusa, elsõdleges alkalmazás ISO-jele
ISO - L -
Tulajdonságokra és összetételre utaló meghatározások
Kenés   NEM VÍZOLDHATÓ TERMÉKEK
  MHA kis viszkozitású kenõolajok, amelyek csak korróziógátló adalékot tartalmaznak
  MHB mint MHA, surlódáscsökkentõ adalékkal
  MHC mint MHA, EP-adalékkal, amely nem aktív
  MHD mint MHA, EP-adalékkal, amely aktív
  MHE mint MHB, EP-adalékkal, amely nem aktív
  MHF mint MHB, EP-adalékkal, amely aktív
  MHG zsírok, paszták, viaszok tisztán v. MHA típusú folyadékkal higítva
  MHH szappanok, porok, szilárd kenõanyagok és keverékeik.
Hûtés   KONCENTRÁTUMOK-VÍZOLDHATÓ TERMÉKEK
  MAA vízzel emulziót alkotnak, és korróziógátló adalékot tartalmaznak
  MAB mint MAA, súrlódáscsökkentõ tulajdonsággal
  MAC mint MAA, EP-tulajdonsággal
  MAD mint MAB, EP-tulajdonsággal
  MAE vízzel áttetszõ mikroemulziót alkotnak, és csak korróziógátló adalékot tartalmaznak
  MAF mint MAE, súrlódáscsökkentõ és/v. EP-tulajdonsággal
  MAG vízzel átlátszó oldatot adnak, és korróziógátló adalékot tartalmaznak
  MAH mint MAG, súrlódáscsökkentõ és/v. EP-tulajdonsággal
  MAI

Copyright © 2013 – VIDauto Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. Minden jog fenntartva!

Weboldal készítés és Design: Arteries Studio